allahuma ya muqollibalquluub

Ya Allah, aku mohon secebis hidayah darimu janganlah engkau jadikan ilmu yg dimiliki oleh diriku ini sebagai hujah terhadap diriku akan tetapi aku mohon darimu setitis belas kasihan dari selaut rahmat kasih sayangmu agar ilmuku ini akan menjadi pembelaku di hari pembalasan kelak

Khamis, 23 Februari 2012

cintailah sahabat kamu

assalamu alaikum WBT

  ku nukilkan kalimah demi kalimah..bait demi bait ini untuk sahabat baik ku..mohammad fauzan mohd zaki..aku berdoa semoga roh mu tenang di sana..semoga roh mu bersama dalam kalangan orang yang beriman..semoga dirimu akan masuk syurga anpa hisab..ya Allah jadikan lah kubur nya sebagaian dari taman2 syurga dan jangnlah jadikan kuburnya itu sebagian dari jurang2 neraka..
  mungkin aku bukan lah sahabat terbaik yang prnah dimiliki oleh mu..tapi bagi diriku kamu adalah seorang insan yang amat baik yang amat periang yang pnah ku kenali,,masih ku ingat semasa kita skulah rendah..engkau adalah seorang yang amat rajin belajar yang amat bersemangat bila buat sesuatu..masih ku ingat lagi bila guru bagi kerja sekolah dirimu lah antra yang terbaik..masih ku ingat lagi bila aku..kamu dan ramai lagi yang selalu datang rumahku untuk belajar sama2 dan kita selalu makan sama2 sebelum balik di rumah..akan ku kenang saat itu sampai bila2..sahabat..saat aku mengenalimu adalah saat yang paling manis
  masih ku ingat lagi..bulan lepas..kamu bersungguh2 nak dengar pengalaman aku berada di makkah..tapi aku beralasan..selalu ada kejo..selalu ada hal..tapi aku harap dirimu tahu bahawa setiap hari ku tunggu dirimu online agar aku dapat crita..dan aku xpnah sangka bhawa ini kesudahanya..sumpah aku mnyesal setelah apa yang terjadi..mungkin aku bukan lah sahabat yang baik kerana aku xdapat tunai satu permintaan yang amat mudah ini..Allah Allah Allah ampunkan aku ya Allah.. boleh sahaja kiranya kembalikan lah dirinya sekejap padaku agar aku dapat tunaikan impian nyaa..akan tetapi  aku sedar bahawa dirinya lebih di sayangi olehmu..demi kemuliaan AlQuran yang ada di dadaku..tempatkan lah dirinya dalam kalangan para kekasihmu ya Allah..
  fauzan..menjejak kaki di bumi makkah dan madinah adalah sesuatu yang xdapat di gambarkan dengan mulut dan xdapat di jelaskan dengan kata2..satu persaan yang amat2 takjub dan amat2 menggembirakan hati..bila jejak kaki di masjid nabi air mata aku gugur dengan sendirinya,,xada sesiapa yang paksa aku berbuat begitu..air mata gugur dengan sendri lantaran aku xmmpu nak gambarkan kegembiraan..aku dapat lihat suasana indah masjid nabi..aku dapat rasa betapa peramahnya muslim2 seluruh dunia..betapa peramahnya bangsa nabi yang mnyembut kedatangan kami..masjid yang indah yang penuh dengan muslim2 seluruh dunia..masih ku ingat lagi fauzan..bila ku masuk je dalam masjib nabi..orang2 arab seolah mengalu alukan kedatang aku..membuka lalun saf kepada aku untuk duduk..betapa indahnya budi pekerti mereka..bila aku berada di raudhah nabi kan fauzan,,aku dapat rasa ketenangan yang amat indah yang xpnah ku rasa selama ini..walau ramai orang berebut2 masuk yang mana kadg2 terlanggar aku tapi aku xpnah rasa ia satu gngguan,,kerana hati aku berasa terlalu khusyuk..indahnya wahai fauzan jika kita dapat berada di raudhah nabi..kata ulama antara tempat yang mustajab berdoa ialah di raudhah nabi..dan aku sempat berdoa di situ..antra doa2 aku ialah aku doakan agar semua kawan2 aku pada umurnya penuh dengan kebekatan..fauzan aku harap dirimu tenang di sana
  fauzan..masih aku ingat lagi bila kaki aku jejak kaki di masjid haram..lau kamu nak tahu fuazan..sungguh indah masjid dia tau..amat2 indah..ila aku jejak kaki dalam masjid haram aku ternampak kaabah..aku menangis kegembiraan fauzan..gembira kerana ape yang aku idamkan sudah ada di depan mata..bukan aku sahaja fauzan tapi semua yang lihat kaabah menaglir air mata..hebat ciptaan Allah fauzan..canti indah dan agung..kemudian aku bertawaf..walau banyak pusingan tapi aku xpnah ada rasa lenguh2 bahkan setiap pusingan itu aku berdoa berdoa dan berdoa..aku xpnah rasa letih dan borim..setiap pusingan aku dapat rasa kekuatan aku semakin bertambah..maha hebat Allah ya fauzan..kemudian aku saei..semasa saei itu aku lihat pelbagai manusia fauzan..tapi mereka semua pakai kain ihram sama dengan aku..itu lambang kita semua sama fauzan..saei pom sama..jauh wahai fauzan jaraknya tapi kta ttap kena habiskan..sbb Allah nak bgi kita rasa apa yang ibu hajar kita dulu rasa..walau agak letih tapi fauzan aku dapat rasa sedikit kelainan..ada rasa tenang baru yang masuk dalam badan aku..
  aku masih ingat lagi fauzan bila ada orang arab yang datang bagi air kat aku bila aku mengaji quran..itu lah dia bangsa arab fauzan..dia amat permah dan penuh dngan nilai2 murni..7 hari kemudian aku bertolak pulang..aku sedih aku menangis lama fauzan..sbb hati aku xingin balik..aku mulai sayang pada tanah makkah ini,.sebelum aku balik fauzan..aku sempat kucup hajarul aswad..batu hitam yang ada di hujung kaabah..pertama kali aku sentuh batu itu air mata aku mengalir lagi fauzan..batu yang Allah cita untuk mencuci dosa ummat islam..aku menangis kerana ingat betapa baiknya Allah..tapi aku slalu langgar printah Allah..
  wahai fauzan..aku xdpat teruskan lagi..aku sebak..aku sedih..aku xdapat tahan air mata aku..sesungguhnya aku bukanlah sahabat yang baik kerana aku tidak melayan dirimu dengan baik ketika hayat mu..kini aku menyesal..Allah aku mohon padamu tempatkan lah fauzan dalam kalangan hamba yang soleh..wahai fauzan..aku harap dirimu dapat tahu bahawa aku sayang padamu..aku teramat sayang padamu..aku mntak maaf kerana aku xdapat tunaikan permintaan mu dulu..aku menyesal fauzan.......

Tiada ulasan: